Falezianisme

Mnoh, în puterea nopţii mi-am adus aminte că zilele trecute m-am dus pe faleză. Nu ştiu de ce, dar când eram mică părea mai pustie, mai curată, cu un filtru mai bun împotriva ţăranilor. De câţiva ani, ce-i drept, mă duc extrem de rar pe-acolo. Sau dacă mă duc, parcurg o foarte scurtă distanţă între coborâre şi urcare.

Şi totuşi m-am dus!

Nu se poate coborî omeneşte pe la zid. E imposibil. Tre’ să treacă jdemii de piţipoance cu ciuboţele croşetate (încălţările alea mă depăşesc) aşezate în linie, grupuri imense de cocălari care râd mişeleşte spre orice urmă de femee, roiuri de ţigani care abia aşteaptă să pipăie un fund sau un buzunar, bătrânei care se mişcă în reluare, copchii tembeli ieşiţi cu rolele (niciodată n-am văzut vreun exemplar să-şi rupă gâtu’ *sigh*), etc. Mnoh. Cu toate astea, tot la zid, pe scările celelalte, alea mai dinspre port, din stânga, îs pustii. Suntem cetăţeni de dreapta, ce să mai.

Şi jos, între scări şi ultima bodegă plutitoare, iar e imposibil să te mişti omeneşte. Că toate categoriile sus-amintite, plus multe altele, se plimbă, vezi dragă, la pas domol, stau la cozi pentru popcorn caramelizat şi vată de zahăr, se opresc câte douăj de inşi în faţă la Summertime, în aşteptare, bătrâneii trec din viteza „încet”, în „foarte încet” ca să mai prindă câte-o frântură de muzică de înaltă calitate de la Libertatea, trec în viteză copchii pe role, eventual câte-un pescar cu prada zilnică, ba mai avem şi-o aglomeraţie de maimuţici îmbrăcate sumar care împart fluturaşi şi se opresc toţi masculii alfa să le complimenteze şi să le ceară ceva date personale de identificare pentru o viitoare seară romantică într-o scară de bloc.

Frumos că au făcut parcuri. Apreciez că, mai nou, vin şi semi-oamenii pe-acolo, că au parc în care să se joace pe malu’ gârlii, că nu le-ajungeau parcurile din restu’ oraşului. Şi măcar de-ar fi ăsta vrun mare parc, da’ îi un pătrat cu mochetă trântit pe iarbă verde, un tobogan, doo leagăne mici şi-un balansoar, oau. Îngrădit, să nu fugă plozii direct în Dunăre.

Cât despre ălălalt parc, ăla pentru copii mai mari, veşnic doritori să-şi spargă capul, n-am ce zice. Am trecut pe lângă el şi am văzut o plăcuţă pe care scria accesul interzis sau ceva în gen, şi mi s-o părut amuzant. Înăuntru se rupeau ăia în figuri pe roţi. De parcă nu le-ajungea faleza.

Ca să nu mai zic că pe faleză am văzut exemplare de fiinţe vii cum nu vezi în restu’ Galaţiului. Spuma. Crema. Tot felu’ de şmecheraşi care aleargă în chiloţei, de întorc femeile capetele după pacheţelele lor de muşchi. Cupluri asortate strident, gen ea roz el roz. Grupuri de cupluri asortate strident, rezultă curcubee. Femei grase cu haine mulate şi strălucitoare. Cefe late fără număr. Familii de elefănţei, ain’t that cute?! Şi cel mai tare mi s-a părut când am văzut o mămică şi-un tătic pe role, plimbând cu vitezomanie copilul din căruţ, ah. <3

Well, e drăguţ că au schimbat băncile pe faleză. Dar de ce, Doamne, de lemn?! E lucru ştiut că alea de lemn au viaţă scurtă. Fac aurolacii foc din ele, hell knows. Şi oricum loc pe ele nu găseşti. Şi dacă găseşti, tre’ să accepţi şi vreo doo babe bonus, din partea primăriei, trăiască.

Rămân la părerea că faleza e mai frumoasă noaptea. Da’ noaptea de tot, când până şi muşuroaiele de specii umane inferioare îşi găsesc ceva mai bun de făcut decât să mişune pe-acolo. Şi da, rămân şi la părerea că e mai frumoasă decât aia din Brăila. A noastră are personalitate.

7 responses

  1. in mare parte sunt de acord cu tine. totusi din articolul tau se naste pe alocuri o rautate gratuita. sa explic asta: „bătrânei care se mişcă în reluare, copchii tembeli ieşiţi cu rolele (niciodată n-am văzut vreun exemplar să-şi rupă gâtu’ *sigh*)”, pai cum ai dori sa se miste batraneii? in alergare usoara? oricat de tanar ar fi omul, atunci cand iese la plimbare, asta este scopul: sa se deplaseze incet! si apoi mai mult decat atat, toti vom fi batrani. crezi ca tu ajunsa la varsta lor te vei auto-exila in casa (pentru a nu deranja tineretul?) sau oriunde vei imbatrani pe globul asta(Romania sau aiurea), vei iesi la plimbare alergand? dar invers ti-ai pus problema? tu nu ii deranjezi pe altii cand te plimbi oriunde? Iar copii cu role… ti se pare ca rolele sunt absolut inutile? daca da, atunci chiar e un moft de-al tau, o parere de trecut cu vederea, dar daca nu ti se par inutile, atunci gandeste-te: vrei sa te „dai” cu rolele in Galati… unde o faci? ca noi nu avem pe marginea soselelor pista speciala, in parcuri lovesti copiii, si oricum nici acolo nu exista nicio pista. Singurul loc special si „legal” este pe faleza, acolo unde se plimba turma descrisa mai sus de tine. Si apoi noi nu avem bunul simt sa respectam libertatea unora diferiti de noi. Eram in Austria pe o alee pustie, la marginea orasului. Eram 4 oameni si ne deplasam, cand unul dintre noi a atras atentia altuia: Vezi ca mergi pe pista de biciclisti, pleaca de acolo! Raspunsul a venit imediat: pai oricum nu e nimeni, e pustiu pe aici! Iar reactia primului a fost asa: nu conteaza ca nu e nimeni, poate aparea oricand cineva, si oricum, ai destul loc sa mergi pe restul trotuarului. Asta e gandirea lor! Iar tu nu poti suporta niste roleri care oricum se deplaseaza pe singurul loc rezervat lor!
    Apoi alt fragment: „Cât despre ălălalt parc, ăla pentru copii mai mari, veşnic doritori să-şi spargă capul, n-am ce zice. Am trecut pe lângă el şi am văzut o plăcuţă pe care scria accesul interzis sau ceva în gen, şi mi s-o părut amuzant. Înăuntru se rupeau ăia în figuri pe roţi. De parcă nu le-ajungea faleza.” Iar gresesti foarte mult, pana ajungi la a te contrazice. Cu ce te deranjeaza pe tine ca le-a facut lor parc? Au asezat parcul pe mijlocul falezei si nu mai poti trece spre bac? Ce conteaza ca sunt doritori de capete sparte? cu ce te deranjeaza asta pe tine? eu chiar ii admir ca ies si fac sport, nu stau la calculator 24 din 24. Iar aia nu se rupeau in figuri pe roti. Asta poate parea cuiva neavizat sau ignorant… ei exerseaza, asa cu tu faci probleme de chimie, asa si ei se urca de 100 de ori cu roata pe o muchie, tocmai pentru a reusi sa o faca perfect, pentru adrenalina, pentru endorfina, pentru arta, in fond! Iar accesul este interzis dintr-un motiv banal: nu-i incurca pe ei si mai ales nu te rani tu! Ultima fraza chiar e in plus: pai nu tu spuneai ca te deranjeaza copchii pe role? pai asta e scopul parcului: sa nu te mai deranjeze pe tine!
    Si ultimul lucru pe care il mai am de reprosat e despre bancile cu babe bonus. Ia priveste invers: baba iese si se asaza pe o banca si deodata apar 3 tineri care ocupa spatiul de langa ea. Ei țipa, rad isteric si injura… cu ce este ea vinovata sau obligata sa suporte asa ceva? Daca te deranjeaza un strain care vine sa se aseze langa tine pe banca, te ridici si pleci, caci este loc public si fiecare are aceleasi drepturi ca si tine. Nu cere sa ti se respecte drepturile, daca tu nu le respecti pe ale altora!
    In rest articolul imi place si iti sustin majoritatea parerilor… mai ales cele despre pitipoance si parcuri de 2 m ingradite!

  2. doamne fereşte, cât ai putut scrie. mind-blowing. aşa… cu cafeaua lângă mine mă înarmez cu răbdare, să-ţi răspund.

    bătrâneii n-au decât să se mişte cu ce viteză vor ei. da’ când e o aglomeraţie infernală şi toată lumea se grăbeşte să scape din punctul ăla suprapopulat, e uşor incomod să te împiedici de câte-un moşuleţ care face doi paşi şi apoi ia pauză de odihnă. really. şi nu-mi pasă de punctul lor de vedere, că nu-i împinge nimeni exact acolo. îs atâtea străzi pietonale şi parcuri pe unde se pot plimba fără să-i dărâme tineretul.

    cât despre rolleri, mnah. cu ăia chiar îmi permit răutăţi gratuite. nu-mi pasă nici de ei, eu nu ştiu să merg pe role, deci n-au decât să-şi rupă gâtul pe unde vor. dar mă deranjează să merg liniştită şi să vină unul din spate, trecând razant cu o viteză ameţitoare pe lângă mine. prea multe riscuri să fiu dărâmată, şi-s fragilă, nu de alta. parcul ăla al lor tot inutil e. e mic şi nesatisfăcător pentru vitezomanii teribilişti. şi îi amuzant că scria accesul interzis tocmai pentru că erau mulţi copii în parc. d’uh.

    despre băncile cu babe: tocmai, că eu nu mă duc niciodată să mă aşez lângă o babă. prefer să stau pe asfalt sau în iarbă decât să mă aşez lângă o babă. sau chiar mai multe. doamne fereşte, da’ ce, îs masochistă?! NU. problema e că ele vin şi se aşează lângă mine. despre asta mai scrisesem mai demult un articol. n-am văzut tineri care să se aşeze lângă o babă ca să ţipe şi să înjure. suntem civilaţi, zic eu. culmea e că ele vin şi încep să critice tinerii de-aiurea, să povestească funky shit de pe la pomeni şi să plângă c-o murit alejandro din cine ştie ce telenovelă. şi eu nu mă ridic de pe bancă din cauza lor. e absurd, vorbeai de drepturi. păi e dreptul meu să ocup o bancă şi să susţin că am prieteni imaginari în jur tocmai pentru că poate vreau să fiu singură, nu cu un clan întreg de centenare în jur.

    „Nu cere sa ti se respecte drepturile, daca tu nu le respecti pe ale altora!” de unde ştii că nu le respect? aici te-ai întrecut şi tu cu dreptul la libera exprimare.

    toată lumea e anti-piţipoance. o să fac un articol pro-piţipoance într-o bună zi. just for the sake of it.

  3. mnoh ce-am inteles eu din ce-ai scris tu.
    tu esti unica si geniala. restu sunt pleava. ca o zeita te-ai dus totusi printre muritorii de rand care nu merita sa-si delecteze pupilele cu mirobolantul tau chip.
    toate sunt naspa. tu suferi.
    esti din galati, dar vorbesti ca ardelenii. ai vazut si tu asta pe undeva si ti s-o parut interesant. de ce sa vorbesti ca pleava.
    copii sunt naspa ca sunt imaturi si se joaca, mama lor a treacu de copchii, pescarii put, bancile suge, n-ar mai veni armagedonu sa te lase numa pe tine in viata.

  4. Salutare.
    Citesc din cand in cand ceea ce scrii, dar nu am lasat un comentariu niciodata. O fac acum.
    Sunt din Braila. Si consider ca aspectul falezei de aici poate fi imbunatatit, dar nici cea din Galati nu e extraordinara :P Aici e vorba de subiectivism, sau poate e vesnicul orgoliu dintre cele 2 orase ?:)
    Nu mai fi asa de critica, in rest… numai bine.

    PS: nu mai amesteca romana cu engleza.

  5. salutare şi ţie.
    mersi că citeşti.
    uhm. n-am ură rasială faţă de brăileni. dar nu-mi place faleza voastră. şi nici majoritatea oamenilor de acolo. dar nu poţi înţelege lucrurile din exterior, pentru că tu eşti în interior, aşa că nu-ţi explic. n-am zis de faleza noastră că-i de lux. da’ tot îi mai frumoasă ca a voastră.
    critică îs mereu, credeam că dacă citeşti ce scriu se observă şi ce fel de persoană sunt. aşa că nu vorbi în gol.

    mi-a intrat şi mie ticul verbal. o să încerc să-l controlez. numai bine şi ţie.

  6. hmm intr-adevar faleza asta e cam de rahat… cam plina de rahat, dar alta nu mai e :))
    eu unu dak simt nevoia sa viziteaz faleza o fac intre 2 dimineata si 8, ca dupa se aduna ecosalu si ma umple de praf… e pacat ca un loc care ar putea fi foarte frumos e asa degradat.
    insa dak ai avea role (si tiar si place sa le folosesti…) unde teai duce? nu ai avea altundeva sa te duci… pune-te in pielea lor.. pentru ei e si mai najpa sa te strecori printre atata masa de oameni..
    in rest perfect de acord cu u..

Lasă un răspuns

