poarta neagră. beciul. poarta neagră a beciului?

după pauze mari, pe care le datorez cu recunoștință examenelor, am reușit să termin de citit „poarta neagră” a lui arghezi, rod al închisorii, născută din suferințe politice. despre deținuți și autorități, despre umanizarea primilor și ironizarea celor din urmă. satire specifice îmbinate cu tablete triste, înfiorătoare, despre oameni și viețile lor, despre întâmplări triste. descrieri lungi ale vieții de penitenciar. uneori, câte-o odă adusă trifoiului sau iezilor. o carte de revoltă, de gust amar, de chin, de mucegai. mai rar de zâmbet. țin să subliniez cu satisfacție că am citit-o în ediție originală. 1930. în limbajul și ortografia greoaie de acum aproape un veac.

***

dup-amiază de yann tiersen. să stăm în beci, să ne creștem aripi de fluturi de colecție, să ne prindem în ace pe panouri reci. să scoatem beciul din contextul închisorii, beciul e minunat, e un colț de rai fără soare, dar asta era de la sine înțeles, soarele-i unealtă drăcească vara. să bem împotriva lui.

5 responses

  1. de curiozitate despre ce este vorba in poarta neagra dar putin mai detaliat daca vrei!:D…cred ca as citi-o si eu sau e numai pentru persoanele ,,mai mari,,?

  2. eu nu știu câți ani ai tu, așa că n-am idee ce vrei să zici prin ultima afirmație. am fost suficient de clară în ce-am zis, e o carte scrisă de arghezi în închisoare, cu texte scurte despre diverși oameni, despre diverse întâmplări mărunte. nu e vorba despre ceva mai mult de-atât. deschide-o, citește din ea, vezi dacă-ți place, dacă pricepi ceva din ea, dacă nu-i de tine, o lași (deși, din punctul meu de vedere, trebuie să fii un om mizerabil să lași din mână o carte de arghezi, dar ăsta e subiectivism), și gata.

  3. okk mersii…apropo am 14 ani …scuze k nu ti-am spus de la inceput:D dar m-am grabit sa scriu.sa mai publici numele unor cari preferate de tine(daca vrei)..:)

  4. păpușa. listă de lecturi. link în sidebar, în dreapta mai precis. umblă singură, că nu-mi rescriu lecturile în comentarii acum. spor la citit.

Lasă un răspuns

