forest of insomnia

când m-am întors săptămâna trecută de la sibiu, mi-am scos din geantă amintiri din casa morților de dostoievski să citesc. lângă mine stătea un țigan suspect din brăila (am aflat ulterior, și cred că e bine cunoscută relația galați-brăila) care s-a uitat lung la titlu și-apoi când mi-am pus căștile în urechi, a îndrăznit să râdă tâmp. mi-am scos o cască din ureche și m-am uitat întrebătoare la el și mi-a zis râzând „cartea ta se cheamă casa morților!” (cred că atât apucase să citească din titlu și amintiri din oricum era un rând mai sus) și apoi i-am explicat frumos că oricât de amuzant i s-ar părea, cartea nu-i nici despre morți, nici despre o casă a morților, ci despre o ocnă. s-a uitat serios la mine și și-a văzut de treabă. oricum, în ciuda tuturor lipsurilor din educația lui, în ciuda faptului că era dintr-o minoritate des criticată și l-am auzit vorbind la telefon despre dosare penale, despre lupte cu săbii și alte minunății, a fost de-un bun simț exemplar. țiganul ăla cu o clasă mai mult ca trenul, lângă care aproape că-mi era frică să stau, că numai încredere nu-mi inspira, știa să vorbească încet cu o doamnă cu care s-a întreținut pe drum, și să nu deranjeze pe nimeni din compartiment, și din experiența mea din trenuri, zic că e mare lucru.

cât despre carte, am reușit s-o termin. cu greu, dar nu numai din vina ei, ci și din vina programului de la școală. e neimpresionantă, dar mă așteptam la asta. a fost o curiozitate culturală să-ncep și eu să citesc ceva din mari clasici ruși. nu mă las, o să mai citesc și altele. și domnul tolstoi e pe lista de așteptare. zic să-mi construiesc și eu o părere personală.

am văzut după dealuri. mi-a plăcut și m-a speriat, m-a revoltat, m-a încântat, e un film de luat în brațe și lăsat să-ți plângă pe umăr despre toată neînțelegerea și neputința din lume, despre fanatismul dus la extrem, despre ignoranța autorităților, despre românismul ăsta global atât de frumos ilustrat. despre oameni schimbați, despre idei perpetuate greșit. despre o biserică ce nu-mi e dragă deloc.

Lasă un răspuns

