the storm before the calm

țineam de ceva vreme să remarc în scris ceva, și nu m-am prea grăbit, și nu știu dacă știți despre ce zic, dar eu, acasă fiind, am fost năucită de mirajul televizorului care spală minți și manipulează mase, și am descoperit la pro tv o emisiune care deja s-a terminat. aia cu nunțile și provocarea. dacă nu știți, nu-i nicio pierdere, dar consider că nicio școală de teatru nu te face mai bun actor decât femeile alea care participă la emisiune. e delicios. firea femeilor în toată splendoarea lor. ipocrizia trântită la televizor, cu solcanu comentând pe fundal. să vezi femeia de rând, femeia țoapă, mediocră, de condiție financiară medie, de condiție intelectuală sub medie, femeia nici frumoasă nici urâtă, femeia nici grasă nici slabă, femeia proastă, înainte de orice, cum se ciocnește în orgolii și judecă după mintea ei că dacă le sapă pe altele din jur, ea sigur câștigă prostia aia de concurs. grimase. comentarii și critici chiar și acolo unde nu e cazul. se găsesc, se inventează, tăiem în carne vie numai ca să ajungem noi cât mai sus. îți place rochia mea? da, e superbă, îți stă minunat. și-apoi la cameră – vai, oribilă, țigănească, n-aș purta așa ceva niciodată. teatrul nostru de toate zilele, care depășește politețea și comportamentul decent, că eu știu că dacă nu suporți pe cineva te comporți în limitele normalului, că nu-i iei capul pe stradă, dar lingușeala și pupîncurismul ies din limitele decenței și chiar dacă știm asta, încă ne minunăm când vedem spectacolul firii femeilor. eu încă nu m-am dumirit dacă-i de râs sau de plâns.

observ prin preajmă, dar departe de mine, niște drame, niște conflicte, niște lupte de orgolii, niște capete sparte, niște diferențe de opinie care nasc războaie sau măcar niște bătălii mici din care cineva să sufere. musai. dar am făcut pași în direcția opusă, pentru că știu să plec la timp din viețile oamenilor. și știu să nu răspund la răutăți de-acolo de unde nu mă așteptam să vină. și știu să nu răspund la provocări fără sens. mâine se trage fermoarul la valiză, mi-am luat la revedere de la cine-am considerat, să ne-auzim cu bine și sănătate la neamuri.

am observat de ceva vreme o luptă aprigă împotriva fascismului, e un fel de obicei politic și s-a ajuns până acolo încât se caută semnele lui și-n gaură de șarpe, și acolo unde nu există. nu-i nimic, îl demascăm, îl deconspirăm, stârpim noi răul din societate. da, pentru că are sens să judeci aspru prejudecățile și manifestările stereotipice ale unora despre care ai citit tu, și la rândul tău să ai prejudecăți și tunul cu rahat pregătit și îndreptat spre orice element social putred. nu prea înțeleg eu procesul psihologic din spatele inepțiilor de genul ăsta. și am observat că există destui oameni preocupați să interpreteze orice zic sau orice fac, așteptând dintr-un moment într-altul să aprind cuptoarele și să mă urc pe-o clădire de unde să-mi declar solemn extremismul îngrozitor. aceiași oameni care propovăduiesc toleranța și dreptul la opinie și faptul că fiecare-i unic, la fel ca toată lumea. a devenit oricum amuzant, îmi place să las oamenii să creadă ce vor. că doar ce pot să zic atunci când îs acuzată de antisemitism pentru că nu mi-a plăcut jurnalul annei frank sau când stârnesc dezaprobări pentru că citesc pentru legionari de c.z. codreanu. carte pe care de altfel o recomand, deși n-am terminat-o, pentru că, scuturată de excesele bisericești sau politice, oferă o altă perspectivă asupra perioadei interbelice și are niște învățături morale destul de frumoase pentru cine reușește să renunțe la lanțurile grele ale propriilor limite. dacă citim numai ce ne place din punct de vedere ideologic, ajung la o dilemă de corectitudine politică – un fanatic antifascist bolnav de diabet s-ar trata cu insulină? da, normal, pentru că el e preocupat să elimine discriminarea din jur, doamne ferește, ce treabă are insulina? a, paulescu? n-am auzit de el. și ce treabă are omul politic cu omul de știință? bine, hai să aplicăm asta în toate domeniile. în știință. în literatură. în societate. părerile unui om îs părerile lui. e greșit dacă îți dă în cap cu ele. dacă nu poți trăi liniștit din cauză că te agasează cu părerile lui în mod voit și rău intenționat. societatea nu se împarte în clase politice. nu ne împrietenim din considerente ideologice. oamenii normali nu fac asta. și dacă vi se pare că prietenii trebuie să aibă păreri asemănătoare din toate punctele de vedere, atunci stagnați în validarea închisă și reciprocă a unor oameni din grupuri restrânse.

4 responses

  1. Cu parerile e in regula sa dai in cap. Nu e in regula, pentru nimeni, din nici o epoca si pentru nici o parere, sa ranesti fizic pentru sau cu aceste opinii. Atata zic, atata am zis mereu, vorba-i buna si filozofia utila pana la vatamare corporala. Altfel, sigur, citim, vorbim, bem o bere, ne desprietenim, nu ne mai citim sau vedem, bla, fiecare ce poate. Nu te contrazic :)

  2. nici măcar vorba nu-i bună uneori. nu cu oricine, nu oricând. despre desprieteniri nu știu, am văzut că se petrec multe. nici măcar nu-i dramatic, relațiile nu se fac cu forța.

  3. Asculta , am sezorii extrem de ascutiti si miros prostia chiar daca e invaluita in zeci de straturi de cacat dulce si asta pentru ca sunt aproape normal si cu simt al penibilului , dar tu , tu , tu este rezulatul digestiei la nivel intelectual vorbind , pe langa faptul ca esti proasta , ipocrita cu o parere extrem de buna despre tine , si nu te fute nimeni mai ai si tupeul de a-ti posta gandurile ceea ce denota lipsa totala de bagatori in seama , si bineinteles te-ai refugiat pe intrenet unde oricat de cretina sa fi se vor gasi niste tipi care bvor sa te futa/ tipe mai proaste ca tine care sa-ti consume cacatul intelectual . Mori !!! pe bune m-as bucura enorm de mult sa mori inainte sa faci copiii ca nu cumva sa raspandesti genele si prostia mai departe !Nu esti utila , mai bine dute si suge puli ca macar sa fie cineva care te vor asculta cu mai mult patos. (nu tre sa-mi organizez ideile pentru ca desi esti proasta ai puterea sa intelegi indemnul meu spre binele nostru )

Lasă un răspuns

