#colectiv

trăiesc șocul pe care-l simte toată lumea zdravănă la cap în clipele astea. trăiesc șocul egoist al omului care merge des la concerte, inclusiv în spații mici. trăiesc șocul egoist al omului care se gândește ușurat că n-a pierdut prieteni apropiați sau rude. trăiesc șocul egoist al omului care-a fost acum o lună la concert saturnus în colectiv, unde doi oameni inconștienți s-au urcat pe scenă cu torțe să facă spectacol cu foc, al omului care se întreabă ce-ar fi fost dacă se întâmpla atunci un accident de proporțiile celui de-acum. trăiesc șocul general al comunității mici în care mă regăsesc, de oameni care susțin muzica frumoasă și proiectele underground. trăiesc șocul de-a fi cunoscut o persoană de pe lista celor decedați. șocul de-a cunoaște persoane care se află pe listele de răniți și ușurarea de-a cunoaște persoane care au vrut să meargă și n-au mai ajuns din motive pe care le pot considera acum salvatoare ale propriei vieți.

am plâns când am aflat că am cunoscut pe cineva care nu mai e printre noi. am plâns când am citit declarația asistentei medicale care-a văzut groaza și disperarea de la colectiv. am plâns când am citit declarații de-ale tuturor martorilor. am plâns ca-n prostia omenească, văzând drobul de sare metamorfozat în foc cum ar fi putut să-mi cadă-n cap într-o nenorocită de hrubă amenajată ca un hazard. în hruba asta sau în orice hrubă despre care nu știm dacă e sau nu un risc pentru viețile noastre.

am primit mesaje și telefoane de la oameni care voiau să se asigure că-s bine, că-s întreagă și vie. sunt. mulțumesc că v-ați gândit la mine, e bine că există între noi toți gânduri bune. e bine că există atâta solidaritate între noi, când de pe margine proștii râd cu icoanele-n vânt că hah, răzbunare divină, foc de sus de la domnul care pedepsește sataniștii. nici nu merită vreo urmă de revoltă din partea noastră. scandalurile și contrazicerile nu alină cu nimic durerea rudelor celor care au murit sau suferința celor din spitale. lăsați proștii în lumea lor, cu dumnezeul lor răzbunător și rău, că e un dumnezeu al proștilor. eu vreau să cred că dacă există un dumnezeu, e un dumnezeu bun și iubitor. interpretările religioase sunt josnice. perpetuarea internautică a pozelor șocante cu victimele e o lipsă cruntă de respect pentru toți cei implicați în momentul ăsta înfiorător. glumele pe tema asta sunt reacții pe care vreau să le pun pe seama prostiei, nu a răutății.

am citit că femeia de serviciu de la colectiv a murit. avea 38 de ani, era văduvă și creștea 5 copii. vai de copilăria lor, că mi se strânge stomacul când mă gândesc că o să-mi pierd într-o bună zi părinții din motive mai firești, gen boli de bătrânețe, iar eu deja o să fiu și aproape sunt în totalitate pe picioarele mele-n viață, și tot nu accept gândul. d-apăi 5 copii. copii. vai de părinții care dormeau liniștiți în noaptea trecută, neștiind că bieții lor copii sunt călcați în picioare într-o atmosferă de flăcări și fum toxic fierbinte. vai de părinții care și-au identificat cu oroare odraslele carbonizate la iml. și înainte să aruncați cu glume și rahat în tragedia asta, gândiți-vă că aveți părinți care dorm liniștiți noaptea pentru că vă știu în siguranță. gândiți-vă că într-o bună zi ați avea copii care-ar trăi ultimele clipe din viață striviți, arși și sufocați. e înfiorător și niciodată la vreo tragedie de proporții n-am simțit atâta durere și empatie ca acum. empatia aia de copil cu părinți pe care n-ar vrea să-i știe suferind în asemenea hal. nu pot să cuprind cu mintea momentele de aseară. nu pot să-mi imaginez ce-aș fi făcut eu altfel. aș fi fost o victimă sau aș fi supraviețuit călcând pe cadavrele unor nevinovați, și mă-ntreb cum aș fi dormit apoi pentru tot restul vieții. mă înfioară câte-o știre despre orice accident de proporții mai mici în urma căruia rămâne un doliu. acum e o situație de-o asemenea amplitudine încât m-am blocat în starea asta de șoc.

vreau să-mi exprim admirația și recunoștința față de cadrele medicale care s-au mobilizat atât de bine să facă tot ce le stă în putință să salveze vieți. nu vreau să exprim nimic față de autoritățile vinovate de ce s-a întâmplat. știm cu toții ce e de simțit în legătură cu asta. nu prea știm, în schimb, ce e de făcut. în mod direct. degeaba dezbatem și așteptăm biciul legii să șfichiuie prin aer. degeaba. eu, ca cetățean care nu mă simt în siguranță în momentul de față, nu știu ce pot face. nu proteste hipstărești în stradă, nu vot alb la următoarele alegeri. ceva concret, palpabil.

săptămâna viitoare voiam să merg la un concert. n-o să mai merg, refuz să merg să mă bucur de muzică live (care cu siguranță nu-și va permite neglijențele de ieri), știind că atât de recent niște tineri ca mine și-au dorit același lucru, să se distreze la un concert, și-au sfârșit atât de tragic. o să-mi ia o vreme până să pot ajunge la un concert de care să mă pot bucura în mod sincer, fără să-i plâng în sinea mea pe cei care lipsesc din jurul meu.

păstrați-vă sufletele întregi, lăsați cinismul și răutățile, căci e o tragedie și trebuie s-o acceptăm ca atare. nu deveniți cinici, nu judecați suflete nevinovate. ajutați-i, dacă puteți. chiar și cu gânduri bune, cu solidaritatea asta care cred că ne unește acum. condoleanțe celor care au pierdut pe cineva, multă sănătate celor care au scăpat cu viață și sper că bilanțul celor decedați nu va mai suferi modificări.

2 responses

  1. E posibil sa aflam adresa copiilor femeii de serviciu al clubului sau macar numele lor? As vrea sa ii ajut cumva si cred ca nu numai eu..

  2. sincer, nu știu. am văzut că se mai pune întrebarea asta pe facebook. când o să se afle, o să circule repede informația. nu știu cu cine trebuie să se ia legătura ca să se miște ceva pentru a ajuta bieții copii.

Lasă un răspuns

